Podróżowanie to nie tylko przygody i niezapomniane chwile – to także wyzwanie finansowe, które może spędzać sen z powiek. Jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi wydatkami podczas wyjazdu, warto zacząć od prostego, ale skutecznego narzędzia. W tym wpisie pokażę Ci, jak stworzyć budżet podróży, który pomoże Ci śledzić każdy wydatek i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na końcu podróży.

Wybór oprogramowania oraz budowa tabelki

Pierwszym krokiem będzie wybór programu, w którym stworzymy nasz kosztorys. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji do tworzenia tabel, jednak osobiście preferuję Arkusze Google. Są one bardzo proste i wygodne w obsłudze. Zapisują się na koncie Google, dzięki czemu mogę przygotować wstępny zarys tabeli na laptopie, a potem bez problemu wprowadzać dane na telefonie, tak na prawdę w każdej chwili. Budowa tabeli może się różnić w zależności od podróży (zobacz przykład), jednak postaram się stworzyć uniwersalny szablon, który będzie pasował do każdego wyjazdu i będzie można go dowolnie edytować.

Powyższy zrzut ekranu przedstawia tabelę z mojego ostatniego tripu do Japonii. Lewa strona była poświęcona transportowi między noclegami, natomiast prawa zawierała wszystkie koszty poniesione w danym mieście. Na bieżąco zapisywałem wydatki w jenach, a dzięki formule „GOOGLEFINANCE(„JPYPLN”)”, kwoty były automatycznie przeliczane na PLN według aktualnego kursu. A teraz przejdźmy do pustego szablonu. Zapraszam!

Tak prezentuje się cała, nieuzupełniona tabela. Starałem się żeby była przejrzysta i bardzo prosta w obsłudze. Już tłumaczę, jak to tam wszystko działa. Na samym początku musisz zrobić 3 rzeczy: Wpisać skrót waluty, w jakiej masz zamiar płacić (możesz kliknąć w link w arkuszu, przeniesie Cię to spisu walut które obsługuje arkusz. Następnie wpisujesz jaki masz zaplanowany budżet (w PLN) oraz na ile dni planujesz jechać. Jeśli już uzupełniłeś wszystkie te rzeczy, możesz zobaczyć że tabela trochę się zmieniła.

WAŻNE!!! Jak będziesz uzupełniać arkusz, to pamiętaj żeby wszystkie operacje w złotówkach (na przykład lot) zapisywać w tabelce „Wydatki w PLN”. Dzięki temu wszystkie statystyki będą bardziej dokładne.

Na potrzeby tego posta załóżmy że planuję polecieć na tydzień do Hiszpanii, z planowanym budżetem 2500 zł. Udało mi się kupić bilet do Madrytu w cenie 463 zł.

Tak teraz powinna prezentować się nasza tabela. Następną rzeczą jaką robimy po kupnie biletu to planowanie tripu jak i rezerwacja hoteli/atrakcji itp. Przyjmijmy że mój plan wygląda tak -> Przylot do Madrytu -> 2 noce w Madrycie -> przejazd do Barcelony na 2 noce -> przejazd do Walencji na 1 noc -> Powrót do Madrytu na resztę dni -> Powrót do domu. Korzystając z bota AI dowiedziałem się, ile kosztują oraz jak długie są przejazdy pomiędzy tymi miastami. Przy okazji pozapisywałem sobie atrakcje które chcę zobaczyć. To wszystko zapisałem sobie w notatkach, żeby mieć wszystko na jednym miejscu. Po krótkiej analizie, wszystko wygląda bardzo sensownie. Przystępuję więc do rezerwacji hoteli. Patrzałem za takimi które są dosyć blisko centrum oraz mają prywatną łazienkę. Wyszło mnie to dosyć drogo, wygląda na to że nie zmieszczę się w budżecie 🙁

Tak to się prezentuje w tym momencie. Ceny które wpisuję w głównej tabeli są w Euro(bo taką walutę ustawiłem na samym początku), a poniżej mamy podsumowanie ile łącznie wydaliśmy w obu walutach. Załóżmy że jestem już na lotnisku i czekam na samolot powrotny do Polski. Tak prezentuje się cała uzupełniona tabela:

Cała wyprawa wyszła mnie aż 1000 złotych więcej niż planowałem! W każdej chwili można zerknąć na statystyki, które aktualizują się automatycznie, za każdym razem jak zmienicie jakąkolwiek komórkę:

Jak skopiować arkusz na swoje konto?

  • Wchodzimy w arkusz korzystając z linku poniżej
  • Na górze po lewej klikamy Plik -> Utwórz kopię

I tyle! Arkusz jest teraz dostępny na naszym koncie i w każdej chwili możemy go edytować. Miłego korzystania!

Link do arkusza – https://docs.google.com/spreadsheets/d/13VDbIHyGllkR0MH6Rzv46g8RFkKqje0j6P1K3xTBzVE/edit?usp=sharing

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *